www.CAFE BIKE.nl
Mijn Goldwing pagina..
 
 
 

Welkom op de webpagina van Alexander Herder

 

Het Idee.

           en

       De uitvoering.

de basis, hier nog met vetter kuip

Welkom op de website over hoe ik mijn Honda GL1000 K2 Goldwing omgebouwd heb tot wat ik vind een bad ass cafe bike en haar naam werd Desi...

Toen ik mij op een dag verveelde en naar de motor die al een tijdje in de schuur stond keek dacht ik "laat ik nou is wat anders bouwen wat niemand heeft". Want een originele K2 die heb ik namelijk al. Zo ben ik begonnen om de motor te strippen om de dame wat af te slanken en wat verschillende dingen geprobeerd toe te passen van wat ik nog had liggen aan zadels uitlaten e.d. Ook op het internet heel wat afgestruind. Nu zijn er heel wat aanbieders die zadels aanbieden maar niets voldeed aan wat ik zocht, dus ben ik zelf een zadel gaan maken eerst van karton en daarna een model gemaakt van pu schuim als basis voor het uiteindelijke polyester model.. De led verlichting in het zadel is inmiddels ook aangepast en heb daar de richtingaanwijzers in verwerkt en daarna afgegoten met acrylhars.

onaangepast frame

Het frame is daarna aangepast. Zoals bussen in het frame voor de uitlaat, het frame aangepast en ingekort tot de juiste stand van het zadel. Daarbij zijn alle overbodige steunen verwijderd en de lasnaden afgeslepen voor een glad resultaat. Het Frame laten stralen bij Jeroen Wiedijk in Alkmaar, daarna alles in de epoxy primer gezet om nieuwe corrosie tegen te gaan. Hier en daar nog wat plamuren en schuren tot ik tevreden was om het frame en aanverwante delen matt zwart te spuiten. Maar niet voordat de motor volledig opgebouwd was geweest en ik het gevoel had dat alles in orde zou zijn. Er zijn namelijk altijd zaken die net weer niet zo gaan als hoe je ze bedoelt hebt ook nog als alles al gespoten is. Aangezien ik zelf geen spuit cabine heb, maar het frame en motorblok zelf in mijn schuurtje geschuurd en gespoten heb is de kans op beschadiging veel groter vanwege ruimte gebrek en duurt het drogen ook veel langer. Het uiteindelijke resultaat mag er zijn voor een amateur. De lakdelen zoals dummytank en zij deksels en zitje heb ik laten spuiten bij Sams custom shop in Purmerend. 

Bij mijn motor is niet heel veel meer standaard! Dat ik begon met bouwen had ik niet gedacht dat ik zoveel aanpassingen moest doen om alles weer passend en werkend te krijgen. De lijst werd alleen maar langer en langer. Bijvoorbeeld een dubbele koplamp met een beugel in het midden met richtingaanwijzers op de koplamp, tja hoe en waar maak je dat vast. Geen contactslot meer maar een RFID badge en met een startknop in de (dummy)tankdeksel de motor starten. Dat hield in dat de hele draadboom aangepast moest worden. Nou moest dat toch al omdat de kilometer teller met alle controle lampjes in de tank ingebouwd is. Een volledig nieuw opgebouwde draadboom was het resultaat.

Wat er allemaal gedaan is?

  • Frame aangepast en verstevigd
  • Morad TR velgen 2,5" x 17" voor.  3,5" x 17" achter
  • Banden Michelin pilot road sport voor 120/70-17 en achter 150/70-17
  • Achterbrug aangepast
  • Velgen, klepdeksels, distributie deksels gepolijst
  • Koppeling aangepast naar hydraulisch
  • Stahlflex rem en koppeling slangen.
  • Led verlichting en richtingaanwijzers in het hand gemaakte custom zadel verwerkt.
  • Km & toerenteller in de dummytank gebouwd
  • Draadboom aangepast en vernieuwd
  • Kontaktslot vervangen door rfid badge en startstop in de dummytank
  • Schakelen met easy shifter
  • Frame, binnenrand velgen en motordelen matt zwart gespoten.
  • Weber idf36 carburateurs
  • Custom RVS inlaat spruitstukken 
  • Custom uitlaat, demper slash cut
  • Achtervering vervangen           36cm oog-vork
  • upside down voorvork Showa
  • 320mm Brembo remschijven met 2 x 6 zuiger Tokico remklauwen
  • Nissin 16mm rempomp en 14mm koppelingspomp
  • en veel zaken die niet zichtbaar zijn



Er is dan ook steeds wel  weer iets wat weer aangepast moest worden, zelfs nu de motor klaar is zijn er nog wel dingen die niet helemaal volgens plan zijn gegaan. In de eerste instantie was het de bedoeling om de achter velg naar voren te plaatsen omdat ik voor een kleiner wiel wou ben ik van 1,5"x19 naar 2,5"x17 gegaan. toen bleek achteraf dat de stand van de spaken niet overeen komt met de voor naaf en werd het een nieuwe voor velg. Het was voor mij ook de eerste keer om wat extremer te bouwen dan een originele restauratie. Ik vind bredere wielen met het nieuwe hand gemaakte polyester kont echt een goede combi. Bredere velgen betekent ook een breder achterwiel die dan vanzelfsprekend ook niet meer in de achterbrug past, waardoor er uit de achterbrug een stuk gehaald moest worden en een nieuw stuk ingelast is om het cardanas weer af te dekken. Een 150/70-17 achterband is het maximale wat er tot nu toe in de aangepaste achterbrug past. Wellicht in de toekomst kijken of breder mogelijk is. je kan ook bezig blijven natuurlijk

Zij aanzicht

Helaas heb je ook te maken met wetgeving waardoor niet alles mogelijk is. Het liefste zou ik de kentekenplaat er af laten bijvoorbeeld. Dat ding is echt een afbraak van het geheel, maarja... Voor zover het project vordert is het verlanglijstje behoorlijk geslonken. Het laatste is de achtervering, deze wil ik nog vervangen door Ohlins schokbrekers. De voorvork is reeds vervangen door een 52mm upside down voorvork van Showa met progressieve veren. Daarbij komt een andere dikkere as, nieuwe wilellagers en nieuwe bussen om het wiel uit te lijnen. Vervolgens moesten er nieuwe spacers gemaakt worden om de remschijven naar buiten te zetten  Remschijven zijn nu 320mm Brembo remschijven met 2 x 6 zuiger axiale remtangen. Verder is de motor Rondom voorzien van staalgevlochten leidingen voor de remmen en koppeling. De rem en koppelingspomp zijn naar Nissin ge-upgrade. Voor het stuur ben ik gegaan voor een set clipp-ons van stunt-toys. De kroonplaat is vermaakt en is gelijk de enkele koplampsteun geworden. 

Hier onder zijn we bij Speedcentre Geldermalsen om de weber idf36 carburateurs optimaal af te stellen voor het beste vermogen 97 pk op het achterwiel en een koppel van 125 nm is het uiteindelijke resultaat. sproeier bezetting volgt nog.. Motorisch gezien zijn er nog wel wat zaken die ik nog wel wil aanpassen zoals bijvoorbeeld versnellingsindicatie van een GL1100 er op bouwen. En andere cilinder koppen




 


 Mocht u vragen en of opmerkingen hebben kunt u een bericht achter laten via deze button Contact info@cafebike.nl

Druk Home om naar boven te gaan.

Met speciale dank aan :

Martijn Venetien

                 Harry van Meer. http://classicwingsonwheels.nl   

Henry de Vries. http://cafebikes.nl

Theun Dik. www.Theunderbird.nl

Harry Althof www.zikbizniz.nl

        Foto's gemaakt door Onno Wieringa.  www.madnessphotography.eu/     

info@cafebike.nl